МАТЕМАТИКА ТА ГАРМОНІЯ НАВКОЛО НАС
Автор Мась Р.В.
Симетрія і золотий переріз у архітектурі села Валер`янівка.
Запрошуємо вас здійснити подорож по нашому рідному селу Валер`янівка, побачити красу, гармонію, пропорційність у його будівельних спорудах та інших об`єктах.
Село було засновано у 1838 році поселенцями із Київщини та Чернігівщини. Заселялось село зі сходу по берегах невеличкої річки Шайтанки.
У минулому село мало назву Авер`янівка. Валер`янівка з 1902 року. Назву одержало в Переселенському Департаменті Росії в відповідності з поданням чиновників Катеринославської губернії і згідно поширеного тоді принципу – на основі особистих імен.
Історія та розвиток села мало відрізняється від історії та розвитку нашої держави.
Линув час, змінювались покоління, відповідно до часу змінювався загальний вид села. На зміну хатам-мазанкам прийшли сучасні будинки, побудовані із дотриманням принципів симетрії та пропорційності.
Центр села прикрашає двоповерхова адміністративна будівля, де працює Сільська Рада, правління СОО « Валер`янівське» та поштове відділення. Будівля симетрична, що підкреслюється дзеркальним повторенням лівої та правої частин фасаду відносно вертикальної площини симетрії, яку візуально можна провести посередині фасаду будівлі.
Будинок адміністрації прикрашають вічнозелені ялинки, їм вже близько 50 років. Кожна ялинка має форму конуса. Віссю симетрії ялинки є стовбур дерева, що підтверджує формоутворюючу тенденцію природи-симетрію відносно напрямку зростання. Золотий переріз проявляється у пропорціях частин – віток,перпендикулярних до напрямку росту.
У затишному куточку зони відпочинку, серед алеї ялинок,у 1968 році було збудовано пантеон Слави « Воїнам односельчанам, загиблим у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років».
Пантеон являє собою прямокутну стіну з симетрично розташованими вісьмома мармуровими дошками на яких викарбовано прізвища 216 воїнів-визволителів. Центральне місце пантеону займає скульптура Скорботної матері на постаменті. Висота скульптури 4 метри. Скульптура виконана з дотриманням співвідношень золотого перерізу. Лінією пояса скульптура поділяється на верхню частину 1,5м та нижню частину 2,5м, відношення яких дорівнює 0,6. Відстань від пальців опущеної руки до основи скульптури приблизьно1,5 м. Довжина частини скульптури від верху до пальців опущеної руки 2,5м. Відношення 2,5:1,5 = 1,6(6). Це значення близьке до золотої пропорції. Таким чиномпантеон Слави поєднує у композиції симетрію та золотий переріз.
Місцем культурного відпочинку наших громадян є сільський Будинок культури. «Додаток 3.2» Він був збудований у 1967 році і названий на честь 50-тої річниці Великої Жовтневої революції.Тут відбуваються всі визначні події села: вечори для молоді, святкові концерти, збори громади, інші урочисті події.У цьому, 2013 році, Будинок культури відчиняє свої двері після реконструкції.
Фасад будинку дзеркально – симетричний. Симетрично на сходах розміщено декоративні гіпсові вази, які мають осьову симетрію.
Центром освіти села є школа.«Додаток 4.2» Побудована у70-ті роки минулого століття вона й зараз приваблює погляд. Фасад будівлі асиметричний, західна частина будівлі – навчальні класи, а східна – спортзал. Але кожна частина окремо має елементи симетрії. Центральний вхід до школи має дзеркальну симетрію. Велику кількість однакових вікон на фасаді є прикладом переносної симетрії. До того ж, кожне вікно має вертикальну вісь симетрії. Елементи горизонтальної осі симетрії можна спостерігати між першим та другим поверхами будівлі. Поєднання різних видів симетрії та асиметрія будівлі надають їй відчуття динамічності, краси та гармонії.
Архітектурний стиль 60-тих років видно також у будівлях торгівельного центру, Будинку побуту та більшості приватних будинках. Фасади цих будівель мають вертикальну (дзеркальну) площину симетрії.
Сучасні огорожі –паркани, що складаються із однакових секцій, є прикладом переносної симетрії.
Навесні та влітку село буяє зеленими деревами та квітами. Кожна квітка по – своєму прекрасна, отже має симетричну будову. Золотисті кульбабки, ромашки мають центральну симетрію, поворотну симетрію можна побачити у панича, квітки лілії, тюльпану, жоржини. Дзеркальна симетрія у квітки сокорів. Гвинтова симетрія – у троянди. Кожне дерево має симетричну будову листків, а їх розташування на гілочках підпорядковане відношенню золотої пропорції.
2.2. Симетрія і золотий переріз у православних спорудах села Валер`янівка
Духовним центром нашої Валер`янівки є церковний храм Свято –Рожества Богородиці. Церква міститься у прилаштованому будинку старої школи. Будівля ще столипінських часів, але міцна і пропорційна. Церква почала діяти з січня 2000року.
Православною святинею нашого села і нашого храму є чудодійна ікона Богоматері «Достойно єсть».« Додаток 5.2»
Історія ікони починається ще з ХІХ століття.
Ікона Божої матері була привезена на замовлення мешканки села зі Святої гори Афон, де була освячена у соборному храмі, потім була ще раз освячена на Гробі Господньому в Єрусалимі, звідти привезена в Одесу, потім – у Маріуполь, і пішою хресною ходою принесена до Валер`янівки.
Звернемо увагу на ікону. Її композиція є симетричною, а головні персонажі розміщені в центрі. Уявні зорові центри ікони співпадають з розміщенням обличчя Богородиці та Ісуса Хреста, що свідчить про дотримання канонів золотого перерізу. Над образом Богородиці бачимо образ Всевишнього, розташований строго по центру ікони, як символ першооснови світу та симетрично розташованих ангелів по обидві сторони від образу. Симетричні та гармонічні пропорції образів складають відчуття спокою та величності, що притаманні релігійним сюжетам.
Ікона Божої матері «Достойно єсть» є оберегом нашого села. До неї звертаються по допомогу та зцілення від хвороб, прощення гріхів,та інше. Про чудодійну силу ікони знають і за межами нашого села. До нашого храму приїздять паломники навіть із –за кордону.
З 2011 року у селі будується новий храм.« Додаток 5.2» Будівництво ще не завершено, але над храмом вже виблискують золотом церковні куполи. Купол є прикладом центральної симетрії у споруді. Будівля храму – дзеркально симетрична.
Симетрія і золотий переріз у спортивних об`єктах села Валер`янівка
Спортивною візитівкою нашого села є діючий аеродром.« Додаток 6.2»Аероклуб «Екстрим» існує з 2003 року. Він має кілька літаків, тренувальну базу, виділену повітряну зону. На сьогоднішній день – це перша та єдина в СНД за своїм призначенням, географічним та юридичним статусом виділена повітряна зона, яка публікується у міжнародних аеронавігаційних довідниках з 2005 року. До аероклубу приїздять спортсмени та любителі парашутного спорту з різних куточків нашої країни. Аеродром знаходиться на східному кордоні села. Ще здалеку можна помітити літаки та тренувальні споруди аероклубу.
Літак є тим повітряним видом транспорту, який повинен бути безпечним та надійним, тому в основі його будови поєднуються симетрія та золота пропорція. Вісь симетрії літака проходить по середині його корпусу та співпадає з напрямком руху. Пропелер має центр симетрії. Деталі літака також симетричні.
Парашутний спорт приваблює сміливих людей з великою силою волі. Ніхто не залишається байдужим, коли у небі починають розкриватись парашути. Круглий десантний парашут – дляспортсменів-початківців. Такий парашут має осьову та центральну симетрії. Центр симетрії парашута співпадає з центром круга – купола. Досвідчені спортсмени спускаються на парашутах типу «крило». Ці парашути мають форму прямокутника, а тому мають відповідно осьову симетрію.
Доповнюють спортивний арсенал спортивні майданчики.« Додаток 7.2» Великий футбольний майданчик знаходиться у східній частині села, а менший – у приміщенні та на подвір`ї школи. Зазвичай, спортивні майданчики мають розмітку, яка вказує на межі ігрового поля та його центр. Центр поля– це коло. Воно має центр симетрії. Лінія, що проходить через центр кола та ділить поле навпіл є віссю симетрії майданчика. Спортивні знаряддя, зазвичай, симетричні. Невід`ємним атрибутом футболістів є м`яч. М`яч, як досконале тіло, має центральну і безліч осей симетрій. Спортивні обручі мають центр симетрії.
Симетрія і золотий переріз у експонатах музею села Валер`янівка.
Наші односельчани пишаються своїм селом, зберігають його традиції та історію. У селищному Будинку культури міститься музей нашого села, який налічує понад 1800 експонатів. Велика кількість експонатів підтверджує, що наші пращури мали уяву про симетрію,за її законами будували свої споруди, виготовляли предмети побуту і все це визначалось не тільки практичними вимогами, але в деякій мірі й естетичними. Наприклад старовинні знаряддя праці: кирки, лопати, граблі та інше мають вісь симетрії. Центральна симетрія у годинника, платівки для магнітоли, колеса прядки, тарілки.« Додаток 8.2»
Розглядаючи експонати звертаємо увагу на рукотворну красу – українську вишивку.Вишивкою прикрашали рушники, одяг, предмети побуту.« Додаток 9.2»
Історія української народної вишивки сягає корінням у глибину віків. Елементи символіки орнаментів вишивки співпадають з орнаментами, які прикрашали давніх мешканців території України доби неоліту, трипільської культури.
За мотивами, орнаменти вишивок поділяються на геометричні, рослинні та зооморфні. В основі геометричних орнаментів лежать різноманітні трикутники, ромби,хрести та інші геометричні фігури, які мають вісь симетрії.
В основі рослинного орнаменту лежить культ поклоніння природі, рослині. У вишивках з рослинним орнаментом використовують символ «дерево життя», який має осьову симетрію та стилізовані зображення Берегині: «виноград»- символ добробуту, «барвінок»- символ кохання,тощо. Рослинний орнамент є прикладом переносної симетрії, де елементи паралельно переносяться на певну відстань.
На зооморфних вишивках стилізовано зображуються тварини, звірі, птахи. Як правило, такі вишивки також мають осьову симетрію.
Експонати музею: стародавні предмети побуту,знаряддя праці наших пращурів, українські вишиванки, рушники на перший погляд мало впливають на життя сучасної людини, але вони зігрівають серце кожного з нас і є живучим бальзамом, який сповнює нас могутньою силою українського народу.